Projekt, který je svým rozsahem unikátní
Každému se vybaví legendární O2 telefonní budky, které byly hojně využívány pro uskutečnění hovorů na různých místech České republiky. Zároveň byly i místem, kde se lidé schovávali před deštěm a čas si krátili voláním. Nyní v elektronické době drtivá většina lidí přešla na volání pomocí mobilních telefonů, a tak je sláva telefonních budek u konce. Demontovat více než 3500 ks telefonních kabin během dvou let – to byl veškerý čas, který jsme měli. Jak s takovým obrovským množstvím telefonních kabin naložit a jak je rychle demontovat z míst, která jsou pokaždé naprosto jiná? Musíte být připraveni úplně na všechno, abyste tak velký projekt zvládli. Žádná budka není stejná, a to nejsložitější na tom je navrácení povrchu do původního stavu, který tam byl před 10 lety, a nemáte k tomu úplné podklady, protože jsou z 99% staré. Budka může být na stěně budovy, na Sněžce, v podchodu, u lesa, na pěší zóně či v pražském Metru. A pokud si myslíte, že jste připraveni opravdu na všechno, tak zítra přijde nová výzva v jiné vesnici či přímo na Václavském náměstí. Našem týmům patří velké díky za to, že si se vším poradili,“ říká Adam Klofáč spolumajitel MORIS design, který projekt na demontáž telefonních kabin získal. Vždyť při této akci jsme vybourali více jak cca 3000 kubíků betonových základů a oseli plochu více jak 2000 m2. Telefonní kabiny velmi dobře známe, neboť jsme je před 17 lety začali polepovat O2 brandem. Pro nás to už předtím byla velká výzva, kterou jsme zvládli na 107%. Dodávali jsme nejen polep, ale i kompletní světlené boxy a další atypické prvky.
Náročná příprava
Na první pohled je jasné, že pro přípravu bylo nutné zodpovědět mnoho otázek, aby vše proběhlo hladce a koordinovaně v dohodnutém termínu.
Některé telefonní budky jsou přímo na ulici, některé jsou v podchodech metra, nebo v obchodních centrech a mají různý podklad, na kterém jsou postaveny. Telefonní budky stojí na dlažbě, asfaltu nebo např. na obyčejné trávě. Deinstalace budek znamená mít na místě asi 5 profesí, od elektrikáře, zámečníka, dlaždiče a další. Navíc každá budka je jiná. Existují 3 základní typy - samostatné kabiny, polokabiny nebo boxy.
Služba, které šetří čas a peníze
Naší výhodou bylo, že máme dlouholeté zkušenosti s facility management naší stavební divize MORIS construction. Jednoduše řečeno se servisem, správou a údržbou prodejen různých společností s více pobočkami, které nemají kapacity a čas řešit servis a poruchy na svých pobočkách a nechtějí najímat odborníky na jednotlivé profese. Zajišťujeme servis pro sítě prodejen např. TETA drogerie, O2, SUPER ZOO či Traficon a další cca 1000 prodejních míst. Náš tým tak mohl nabídnout velké zkušenosti s různými projekty. Společnost O2 v nás tak získala silného partnera pro ekologickou likvidaci kabin.
Systém, který funguje po celou dobu
Na základě analýzy a jejího vyhodnocení jsme získali data, jak takový projekt správně nastartovat, aby byly dodržené veškeré postupy a hlavně termín. Vytvořili jsme přesný harmonogram, který zahrnoval seznam různých lokalit v celé České republice, včetně kompletních služeb pro každé místo, kde byla telefonní budka umístěna.
Trochu adrenalinu na místě
A jak takový servis vypadá na místě? Je to velký adrenalin, neboť každé místo je opravdu jiné. Zjednodušeně se na místě zhodnotí skutečný stav a začne se s jednotlivými pracemi, které zahrnují to nejdůležitější, a to je odpojení specialistou od el. sítě s následnou kontrolou, odřezání telefonní budky, bourání betonového základu, odvoz sutě, telefonní budky a následné třídění a ekologická likvidace. Poté přichází fáze čištění a úprava místa, kde telefonní budka stála, například vydláždění, asfaltování nebo setí trávy“ shrnuje Adam Klofáč
Cílová rovinka
Výsledek byl famózní, neboť za dva roky jsme ekologicky zlikvidovali veškeré telefonní budky v celé České republice a dodrželi domluvený termín. To byl přesně náš cíl, který jsme splnili do poslední budky. Jsme rádi, že jsme byli u dlouhé historie telefonních budek na mince a telefonní karty“ uzavírá Adam Klofáč z MORIS design.