Jak na brief
Jistě si často kladete otázku, jak připravit zadání co nejpřesněji a nejefektivněji tak, aby se obě strany shodly a výsledek byl jednoduše perfektní a přinesl očekávané měřitelné výsledky.
Zklameme Vás. Ideální brief sice neexistuje, ale přesto existuje minimálně 15 bodů, které oběma stranám pomohou k nejlepšímu řešení.
Vnímejte je jako formu nápovědy, nikoliv jako dogma. Každý produkt a značka má svá specifika a ta musí být zohledněna. Vaše další doplňující poznámky a informace jsou vždy vítány. Cílem tohoto taháku je, abychom se zamysleli nad konečným výsledkem a jeho dopadem na Váš byznys. Chceme Vám být partnery!
1. PROČ
- Launch nového produktu / zastaralý design / marketingová koncepce / konkurence má něco navíc, má více provozoven, chce to šéf, nový projekt, start-up, nová provozovna, důvod proč začínáme…
2. KOMU
- Kdo je CÍLOVÝ TRH /SKUPINA – zaměření na současného/nového zákazníka, kolemjdoucí, konkrétní cílovou skupinu, segment – jaký?
- Věk/finanční/demografická kritéria ideálního kupujícího
3. KAM
- TYP PROVOZOVNY či umístění – individuální, síťová, propojená s další značkou z portfolia, trh v ČR nebo zahraničí, konkrétní destinace, geografické, kulturní či produkční odlišnosti…
4. CÍL
- Pro koho to vlastně děláme, jaké mají být výsledky?
- Prodejní / image / upozornění na akce/ upozornění na nové místo prodeje
- Zvýšení prodejnosti / zvýšení image produktu/ budování či vyšší penetrace značky/ nový produkt či služba
5. CO
- Jaké zboží bude prodáváno/vystaveno, jaké množství, forma odběru zboží?
- Jak se objednává, jaký je systém servisu, jaká jsou specifika produktu či služby?
6. EXTERIÉR / INTERIÉR
- Dělení dle místa nasazení (venkovní x vnitřní x kombinace), stará x moderní zástavba, nákupní centra x retail parky, gastro
7. ŽIVOTNOST
- Dělení dle doby nasazení – krátkodobé x dlouhodobé
- Jak dlouho chcete na místě působit?
8. UMÍSTĚNÍ
- Dělení dle způsobu použití – samoobsluha vs služba závislá na osobách
- Pozor na bezpečnostní normy, zákonné požadavky na elektro přístroje a předpisy zadavatele atd.
9. TECHNICKÉ ZADÁNÍ A OMEZENÍ
- Rozměry, omezení
- Korporátní identita/značka,
- Šíře sortimentu, specifikace na barevnost,
- Požadavek na osvětlení, materiálové zpracování, výměnná grafika, zabezpečení, ochrana proti krádeži, atd.
- Vzorky produktů a jejich umístění
- Technologie, digital signage, propojení s e-commerce
10. DISTRIBUCE
- Balení, rozvoz ze strany zadavatele, ze strany klienta či skladu, repase, údržba, recyklace, kudy se zaváží zboží, kde se skladuje, přístup na provozovnu – kompletní logistika
11. KOLIK
- Počet provozoven/stojanů a následný harmonogram postupného nasazování/zavážení atd.
- Předběžný rozpočet na design/realizaci/logistiku
12. KDY TO BUDE – MINIMÁLNÍ ČASOVÉ NÁROKY
- Design – 2-3 týdny – cca 2-3 směry – skici/3D, následně výběr zpravidla nejvhodnější řešení
- Definitiva designu - 3-4 týdny – složitější celky ve 3D
- Vzorek/y komponent - 4 týdny – záleží na náročnosti vývoje
- Výroba/implementace dle návrhu a objednávky
13. HODNOCENÍ (ZE STRANY ZÁKAZNÍKA)
- Hodnotící kritéria
- Jaký očekáváte výstup (skici, 2D, 3D vizuál, nátisky, zapasování do fotky provozovny, elektronická forma atd.)
- Skicovné
- Požadavky, které musí všichni povinně splnit, aby bylo možno objektivně vyhodnotit
- Jaké jsou nabídky nad rámec
- Stanovení vah pro výběr
14. PODKLADY
Potřebné je dodat loga, fotky zboží, případně vzorky produktů, firemní barevnosti a všechny vhodné podklady, souvislosti s jinými kampaněmi. Grafické předlohy například spojené kampaně, audiovizuální obsah, náhled vizuálu pojící se ke komunikaci značky, videa atd.
15. SPOLUPRÁCE
V případě spolupráce více stran je nutné, aby zadání briefu bylo ve spojitosti všech stran, a aby při jeho hodnocení spolu všichni jednali současně. Chceme Vám být partnery!
= VŠICHNI U JEDNOHO STOLU!!!
Za každou stranu vždy tým lidí, který zadání dokáže i vyhodnotit a převzít výstup jako výsledek.