Jak na brief

Jistě si často kladete otázku, jak připravit zadání co nejpřesněji a nejefektivněji tak, aby se obě strany shodly a výsledek byl jednoduše perfektní a přinesl očekávané měřitelné výsledky.

Zklameme Vás. Ideální brief sice neexistuje, ale přesto existuje minimálně 15 bodů, které oběma stranám pomohou k nejlepšímu řešení.

Vnímejte je jako formu nápovědy, nikoliv jako dogma. Každý produkt a značka má svá specifika a ta musí být zohledněna. Vaše další doplňující poznámky a informace jsou vždy vítány. Cílem tohoto taháku je, abychom se zamysleli nad konečným výsledkem a jeho dopadem na Váš byznys. Chceme Vám být partnery!

 

1. PROČ

  • Launch nového produktu / zastaralý design / marketingová koncepce / konkurence má něco navíc, má více provozoven, chce to šéf, nový projekt, start-up, nová provozovna, důvod proč začínáme…

2. KOMU

  • Kdo je CÍLOVÝ TRH /SKUPINA – zaměření na současného/nového zákazníka, kolemjdoucí, konkrétní cílovou skupinu, segment – jaký?
  • Věk/finanční/demografická kritéria ideálního kupujícího

3. KAM

  • TYP PROVOZOVNY či umístění – individuální, síťová, propojená s další značkou z portfolia, trh v ČR nebo zahraničí, konkrétní destinace, geografické, kulturní či produkční odlišnosti…

4. CÍL

  • Pro koho to vlastně děláme, jaké mají být výsledky?
  • Prodejní / image / upozornění na akce/ upozornění na nové místo prodeje
  • Zvýšení prodejnosti / zvýšení image produktu/ budování či vyšší penetrace značky/ nový produkt či služba

5. CO

  • Jaké zboží bude prodáváno/vystaveno, jaké množství, forma odběru zboží?
  • Jak se objednává, jaký je systém servisu, jaká jsou specifika produktu či služby?

6. EXTERIÉR / INTERIÉR

  • Dělení dle místa nasazení (venkovní x vnitřní x kombinace), stará x moderní zástavba, nákupní centra x retail parky, gastro

7. ŽIVOTNOST

  • Dělení dle doby nasazení – krátkodobé x dlouhodobé
  • Jak dlouho chcete na místě působit?

8. UMÍSTĚNÍ

  • Dělení dle způsobu použití – samoobsluha vs služba závislá na osobách
  • Pozor na bezpečnostní normy, zákonné požadavky na elektro přístroje a předpisy   zadavatele atd.

9. TECHNICKÉ ZADÁNÍ A OMEZENÍ

  • Rozměry, omezení
  • Korporátní identita/značka,
  • Šíře sortimentu, specifikace na barevnost,
  • Požadavek na osvětlení, materiálové zpracování, výměnná grafika, zabezpečení, ochrana proti krádeži, atd.
  • Vzorky produktů a jejich umístění
  • Technologie, digital signage, propojení s e-commerce

10. DISTRIBUCE

  • Balení, rozvoz ze strany zadavatele, ze strany klienta či skladu, repase, údržba, recyklace, kudy se zaváží zboží, kde se skladuje, přístup na provozovnu – kompletní logistika

11. KOLIK

  • Počet provozoven/stojanů a následný harmonogram postupného nasazování/zavážení atd.
  • Předběžný rozpočet na design/realizaci/logistiku

12. KDY TO BUDE – MINIMÁLNÍ ČASOVÉ NÁROKY

  • Design – 2-3 týdny – cca 2-3 směry – skici/3D, následně výběr zpravidla nejvhodnější řešení
  • Definitiva designu - 3-4 týdny – složitější celky ve 3D 
  • Vzorek/y komponent - 4 týdny – záleží na náročnosti vývoje
  • Výroba/implementace dle návrhu a objednávky

13. HODNOCENÍ (ZE STRANY ZÁKAZNÍKA)

  • Hodnotící kritéria
  • Jaký očekáváte výstup (skici, 2D, 3D vizuál, nátisky, zapasování do fotky provozovny, elektronická forma atd.)
  • Skicovné
  • Požadavky, které musí všichni povinně splnit, aby bylo možno objektivně vyhodnotit
  • Jaké jsou nabídky nad rámec
  • Stanovení vah pro výběr

14. PODKLADY

Potřebné je dodat loga, fotky zboží, případně vzorky produktů, firemní barevnosti a všechny vhodné podklady, souvislosti s jinými kampaněmi. Grafické předlohy například spojené kampaně, audiovizuální obsah, náhled vizuálu pojící se ke komunikaci značky, videa atd.

15. SPOLUPRÁCE

V případě spolupráce více stran je nutné, aby zadání briefu bylo ve spojitosti všech stran, a aby při jeho hodnocení spolu všichni jednali současně. Chceme Vám být partnery!

= VŠICHNI U JEDNOHO STOLU!!!

Za každou stranu vždy tým lidí, který zadání dokáže i vyhodnotit a převzít výstup jako výsledek.

 

PLATÍ PRAVIDLO:
KISS - KEEP IT SIMPLE OR BE STUPID /Kelly Johnson/

„Zachovej to jednoduché nebo buď hloupý“

Pole označená * jsou povinná.